تحقیقات صنایع غذایی

 

شركت صنايع غذايی بهروزنيك نخستين  شركتی میباشد كه برای اولين بار در سال 1371 پروانه تأسيس واحد تحقيق و توسعه در بخش غير دولتی را در صنعت غذای كشور اخذ نموده است.

 

خط مشی

خط مشی این واحد، دستيابی به تازه ترين دستاوردهای  پژوهشی در صنایع تولید سس‌های سرد، گرم و فراورده‌های کنسروی، ارزیابی و شناسایی مواد اولیه کاربردی برای توليد فراورده‌های متناسب با سليقه مصرف كنندگان ایرانی، افزايش رضايت‌مندی مشتری ازطريق بهبود مستمر كيفيت مواد اوليه مصرفی و فراورده‌های نهایی و نیز خوداتكايی و كاهش وابستگی به مواد اوليه خارجی می‌باشد. ارائه دانش فنی و تکنیکی و بومی كردن تكنولوژی خارجی، طراحی و فراوری محصولات جديد مطابق با نياز مشتری، بهينه نمودن محصولات توليدی شرکت، ارزیابی ارگانولپتیک کلیه محصولات تولیدی این شرکت بصورت دوره‌ای توسط ارزیاب‌های حسی آموزش دیده، همكاری با موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران در تدوين آيين نامه‌ها و استانداردهای جديد و همكاری در انجام پايان نامه‌های دانشجويان كارشناسی ارشد و دكتری از جمله خدمات دیگر اين واحد می باشد.

دامنه فعالیت

تاكنون بالغ بر 250  پروژه تحقيقاتی در اين واحد تعريف شده كه تعدادی از آنها به پايان رسيده و تعدادی نيز در حال انجام می باشد که شامل توليد محصولات جديد بر اساس نياز مشتری (محصولات كم كالری، بدون كلسترول، فراسود مند، تغيير طعم بر اساس ذائقه ايرانی، به حداقل رساندن مواد افزودنی و نگهدارنده‌ها، افزايش مدت زمان ماندگاری محصول با بهبود فرآيند و فرمولاسيون)، بهينه سازی محصولات قبلی (بر اساس نظرات و پيشنهادات مشتريان از واحد تحقيقات و توسعه بازار)، بهينه سازی فرايندها، ارتقاء تكنولوژی توليد، اجرای اتوماسيون ماشین آلات، استفاده از دانش و تكنولوژی روز صنعت غذا، افزايش ظرفيت خطوط توليد و اصلاح سيستم تصفيه خانه و پساپ كه منجر به كاهش آلاينده ها و قابليت استفاده از اين آب در آبياری گلخانه تحقيقاتی و فضای سبز شده است.

روش اجرایی

بر اساس روش اجرایی واحد تحقیقات و توسعه، پروژه های طراحی و بهينه سازی ابتدا از طريق يك فرم معرفی پروژه به مديريت ارشد سازمان ارائه می گردد. در صورت تائید مدیریت، مستندات پژوهشی که سابقاً توسط سایر محققین منتشر شده در قالب کتب و مقالات تخصصی مرتبط از طریق کتابخانه‌های مراکز دانشگاهی یا تارنماهای تخصصی جمع‌آوری می‌شود، همچنین در این مرحله علاوه بر ارزیابی، شناسایی و تامین ملزومات فنی و مواد اولیه داخلی و خارجی فرمولاسیون، ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی، میکروبی و حسی نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی این فراورده مورد پایش و آزمون قرار گرفته که به نتایج حاصل از آن‌ها به عنوان داده‌های طراحی در طول فرایند طراحی و بهینه سازی رجوع می‌گردد. در مرحله بعدی نمونه‌های آزمايشگاهی در قالب بچ‌های نیمه صنعتی توليد شده و در صورت تأييد مديریت تحقيقات و توسعه خصوصاً از لحاظ ویژگی‌های حسی و ارگانولپتیک، جهت انجام آزمون‌های فيزيكوشيميايی بر اساس استانداردهای ملی یا بین المللی به واحد كنترل كيفيت ارسال می‌گردد. درصورت تأييد محصول توسط واحد كنترل كيفيت، ویژگی‌های ارگانولپتیک محصول طی یک آزمون حسی توسط 30 نفر ارزیاب حسی آموزش دیده از لحاظ پنج فاکتور مزه، بو، رنگ، ویسکوزیته و بافت دهانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از تائید ویژگی‌های حسی و اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح، محصول در واحد توليد از لحاظ کلیه ویژگی‌های کیفی و تکنیکی توسط واحدهای كنترل كيفيت، تولید و تحقیقات مورد ارزیابی و تصديق قرار می‌گیرد. در نهایت، محصول بر اساس زمان ماندگاری درج شده بر روی ليبل، از لحاظ ويژگيهای ميكروبی و فيزيكو شيميايی و باز خور مشتری صحه گذاری می شود.

در سازمان پخش شركت بهروزنیک، واحد صدای مشتری همیشه شنونده و پاسخگوی نظرات و پیشنهادات مصرف گنندگان گرامی این شرکت بوده که در نهایت واحد تحقيقات و توسعه از طريق دریافت این نظرات و ارزيابی آن‌ها  اقدام به طرح پروژه‌های طراحی و بهینه‌سازی می‌نماید.

کادر علمی این واحد متشکل از متخصصین صنایع غذایی با مدارج دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد می‌باشد و نتایج برخی از پژوهش‌های انجام شده در این واحد در قالب بیش از 10 مقاله پژوهشی در ژورنال‌های معتبر داخلی و خارجی منتشر شده ‌است.

 

 

  • انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان

  • نظر سنجی

  • معرفی تصویری بهروز

  • کنترل کیفیت

    QC

  • برنامه ریزی

    Planing

  • فروشگاه اینترنتی

    E-Shop

  • R & D centers

    title